کاهش اختلال در عملکرد سلولهای بنیادی و بیماری های متابولیک در موشهای مسن

5 ژانویه 2016- محققان کلینیک مایو اولین گام به سوی پیشگیری و معکوس نمودن اختلال سلول های بنیادی و بیماری های متابولیک وابسته به سن را برداشتند. این اختلالات شامل دیابت نیز می شود، که به گفته ی شورای ملی پیری 12.2 میلیون آمریکایی 60 ساله و مسن تر را تحت تاثیر قرار داده است. در این مطالعه، محققان روشی را برای کاهش این اختلالات در موش هایی که به طور طبیعی پیر می شوند، کشف کردند. این یافته ها در مجله آنلاین  eLifeمنتشرشد.

پرفسورجیمز کرکلند نویسنده ی ارشد این مطالعه و مدیر مرکزپیری  Robert and Arlene Kogodدر کلینیک مایو می گوید: کار ما از امکان استفاده از داروهای خاص برای هدف قرار دادن سلول های در حال پیر شدن- سلول هایی که در ضعف و بیماری مرتبط با سن سهم دارند- حمایت می کند، ما می توانیم آزاد شدن پروتئینهای سمی از سلول های در حال پیر شدن در انسان را که منجر به دیابت و ضعف در سلول های بنیادی در افراد مسن تر می شود، متوقف کنیم.  

محققان مرکز پیری کلینیک مایو دریافتند که سلولهای پیر چربی در انسان، پروتئینی به نامActivin A  را آزاد می کنند که باعث اختلال در عملکرد سلول های بنیادی بافت چربی و خود بافت چربی می شود.آنها کشفکردند که پروتئین Activin Aدرخون و بافت چربی موشهای مسن افزایش می یابد.

درمان با داروهای مهار کننده یJanus kinase یا  JAK در موشهای مسن(معادل یک فرد 80 ساله) سبب کاهش مقدارActivin A و تا حدی سبب معکوس شدن مقاومت به انسولین در بافت چربی می شود که در بروز دیابت مرتبط با سن نقش دارد. در موشهای مسن مهندسی شده برای بیان یک ژن حساس به دارو، در سلول های پیر (به نام موشINK-ATTAC )، درمان تحریک کننده ی این ژن سبب حذف سلول های پیر، کاهش مقدار Activin A  و افزایشپروتئینهایی می شود که حساسیت به انسولین را افزایش داده و سبب کاهش ابتلا به دیابت می گردد.این نتایج با اثرات بازدارنده هایJAK در موشهای نرمالی که به طور طبیعی پیر می شوند، یکسان است.

دکتر کرکلند می گوید : در حیوانات تحت این درمان، مقدار قند خون و آزمایش تحمل به انسولین( آزمایشی که نشان دهنده ی شدت دیابت است) بهبود یافت، تحقیقات ما نشان می دهد که هدف قرار دادن سلول های پیر و یا محصولات آنها می تواند راهی نویدبخش را برای به تاخیر انداختن، جلوگیری، کاهش و یا درمان اختلالات عملکردی وابسته به سن در سلول های بنیادی و بافتها و بیماری های متابولیک بوجود آورد.

منبع:


http://www.medicalnewstoday.com/releases/304686.php